Opublikowany przez: Kasia P. 2018-06-21 09:46:44
Autor zdjęcia/źródło: plaża, wycieczka, wakacje @ Zaprojektowane przez Freepik
Wszyscy sobie życzymy spokoju i relaksu podczas wakacji. Czasami jednak zdarza się jakaś wpadka. Co wtedy? Dobrze jest znać przysługujące nam prawa. Zebrałyśmy najbardziej przydatne z nich po to, byście w żadnej nawet najbardziej nieoczekiwanej sytuacji nie czuli się bezradni. Nie zwlekaj, tylko działaj i domagaj się tego co po prostu Ci przysługuje. Nowe prawa odnoszą się zarówno do wielu sytuacji przed wyjazdem, jak również do niespodziewanych okoliczności podczas wyjazdu oraz po nim.
8%
Główna zasada jest prosta: jeśli organizator wyjazdu podniesie nagle cenę o więcej niż 8% możesz odstąpić od umowy.
3 tygodnie
Organizator wyjazdu może podnieść cenę nie później niż 3 tygodnie przed wyjazdem, ale tylko jeśli:
- Podrożeje transport (wyższe ceny paliwa)
- wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe,
- wzrosną kursy walut.
Od lipca wprowadzany jest także przepis, który umożliwia odstąpienie od umowy, jeśli zdarzy się coś nieoczekiwanego, np. w miejscu do którego się wybierasz jest zagrożenie atakiem terrorystycznym lub wybuchnie wulkan albo zapanuje na danym terenie epidemia. Organizator w takich przypadkach ma 14 dni na zwrócenie Tobie wpłaconych pieniędzy.
Nowe przepisy pozwalają zrezygnować z umowy w ciągu 14 dni, jeśli była ona zawarta poza biurem, np. w domu. Chodzi jednak tylko o sytuację, które nie wynikają z naszej inicjatywy. Jeśli podczas rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą zapraszasz go do swojego domu, wtedy takie prawo Tobie nie przysługuje.
Zostaje także przepis mówiący o tym, że nie ponosimy kosztów rezygnacji wtedy, jeśli biuro podróży zmieni znacząco warunki wyjazdu (miejsce, czas trwania, środek transportu). Jeśli natomiast zmiany będą kosmetyczne, a biuro zastrzegło sobie w umowie taką ewentualność, nie mamy prawa do bezpłatnej rezygnacji.
Możesz także odstąpić od umowy z powodów osobistych. Jednak biuro na prawdo potrącić kwotę za odstąpienie.
Zdarza się, że organizator odwołuje wycieczkę, jeśli nie zbierze odpowiedniej liczby uczestników. W nowych przepisach określono w jakich terminach najpóźniej takie odwołanie może mieć miejsce:
UWAGA! Biuro ma 14 dni na zwrot kosztów, ale nie płaci odszkodowania.
3 lata
Nowe przepisy dają aż 3 lata na złożenie reklamacji. Do tej pory mięliśmy na wyrażenie swojego niezadowolenia zaledwie 30 dni po zakończeniu wycieczki. Po 1 lipca ten czas zostaje wydłużony. Faktem jest jednak, że im szybciej zgłosi się reklamacje, tym masz większe szanse na odszkodowanie. Zaleca się zwracanie organizatorowi uwagi jeszcze podczas wycieczki po to , by mógł stosownie zareagować i zmienić niepasujące nam nieprawidłowości.
Znamy te medialne doniesienia? Pamiętamy grupy niezadowolonych turystów, których zostawia się bez wsparcia, ponieważ biuro ogłosiło w trakcie ich wyjazdu upadłość? Teraz ten koszmar ma się skończyć. Pokrzywdzeni turyści otrzymują więcej praw w sytuacji niewypłacalności biura podróży. Ponadto bez względu na upadłość turyści mogą kontynuować wycieczkę zgodnie z umową.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.